Axel Petersén & Måns Månsson

Toppen av ingenting

20 mar

Film i Samtidskonsten presenterar en specialvisning av Toppen av ingenting. I samband med visningen ges en kort introduktion av Axel Petersén och Léonore Ekstrand om filmens tillkomst, samtalet leds av Andreas Bertman (producent för Film i Samtidskonsten).

Toppen av ingenting (2018) är en film som berör den skriande bostadsmarknaden – en evig fond för allt socialt liv i Stockholm och på samma gång ett ämne som knappt behandlats i den samtida spelfilmen. Till skillnad från den vanliga mediala dramaturgin som speglar individers desperata jakt efter andra- och tredjehandskontrakt har Petersén och Månsson vänt på perspektivet och skildrar istället människorna som befinner sig i toppen. I centrum står en ofrivillig hyresvärd, Nojet, spelad av Léonore Ekstrand, som drivs till allt mer extrema metoder i sin jakt på en köpare till det gigantiska hyreshus hon ärvt av sin hastigt bortgångne far. Ekstrand lyckas gestalta en både livstrött och livsbejakande äldre kvinna som försöker navigera inuti en undre värld av privata hyresvärdar, svartkontrakt och fastigheter i akut behov av underhåll. Genom Månssons trånga närbilder som aldrig lämnar Nojets sida målas ett klaustrofobiskt porträtt upp inifrån det helvete som är Stockholms bostadsmarknad.

Toppen av ingenting leker med en rad estetiska konventioner hämtade från bland annat noir-genrens klassiska repertoar. Här ligger korridorerna i ständigt mörker, lysrören blinkar frenetiskt och suspekta karaktärer stryker omkring i det urbana landskapet. En skål bridgeblandning kan snabbt förvandlas till en metafor för hotande bostadsrättsombildningar i filmens slutna universum. Rollbesättningen består uteslutande av mer eller mindre renodlade amatörskådespelare. Förutom Ekstrand, syns också konstnären Christian Saldert liksom mäklaren Michael Preber. Precis som i Peterséns tidigare filmer förekommer här avdankade figurer från underhållningsindustrin och löpsedlarnas mer bortglömda sidor. I Toppen av ingenting får vi återse Don Bennechi, sångaren som under det sena 90-talet skapade kontrovers för sin livsstil och relation med artisten Angelique Widengren. Ackompanjerad av dansare i sovsäckar skapar Bennechis låt Homeless ett episkt crescendo till en film som med mörk humor och total närvaro lyckas fånga desperationen som präglar svensk bostadsmarknad.

Axel Petersén föddes 1979 i Stockholm. Tidigare verk så som Under Pyramiden (2016) och Avalon (2011) har bland annat visats på Palais de Tokyo, Paris, Galleri Belenius, Stockholm, BAAD Gallery Tel Aviv, Torontos filmfestival och Venedigs filmfestival.

Måns Månsson föddes 1982 i Stockholm och har tidigare uppmärksammats för bland annat Yarden (2016), Hassel – Privatspanarna (2012) och Herr Landshövding (2008).

Månssons filmer har visats på en rad filmfestivaler, däribland CPH:DOX och Berlins Internationella filmfestival. 2015 tilldelades han Mai Zetterling-stipendiet. Toppen av ingenting var aktuell i tävlingssektionen för bästa film under årets upplaga av Berlinale.

Läs mer