Jonas Mekas

Walden

4 maj

“I make home movies – therefore I live. I live – therefore I make home movies.” säger Jonas Mekas i inledningen till Walden, hans kanske mest kända film. Den både följer och definierar hans signaturformat dagboksfilmen.

Med sin Bolex-kamera skildrar Jonas Mekas livet i realtid, i fragment, och ställer det laddade och det till synes betydelselösa bredvid varandra, som jämlikar. Filmen bygger på material från åren 1964-68, som presenteras i kronologisk ordning, över tre timmar och sex rullar 16 mm film. Bilderna kan ofta vara korta men tempot är långsamt och öppnar ständigt för nya sätt att betrakta det välbekanta. Hans extrema fokus på vardagliga händelser, ansikten och detaljer blir en hyllning till livet – och ett sätt att återerövra filmen.

Jonas Mekas föddes 1922 i byn Semeniskiai i Litauen. 1944 tvångsförflyttades han och hans lillebror Adolfas av nazisterna och sattes i arbetsläger i Tyskland. Efter kriget studerade han filosofi vid universitetet i Mainz. 1949 kom han tillsammans med sin bror till New York, där han bodde fram till sin död 2019. I New York köpte han snart sin första kamera, började dokumentera sitt liv och blev involverad i avantgardefilmrörelsen. Han startade Film Culture Magazine, skrev kritik i olika tidskrifter och grundade The Film-Makers’ Cooperative. Han grundade också Anthology Film Archives, en av världens största och mest betydelsefulla arkiv för avantgardefilm, tillika en visningsplats. Mekas har gjort en stor mängd filmer och skrivit poesi och filmkritik och anses vara en av de ledande gestalterna inom den amerikanska avantgardefilmen.

Programmet presenteras i samarbete med Litauens kulturattaché i Sverige, Finland och Danmark, med stöd från Litauens Kulturinstitut.

Läs mer