Svenska Berättelser

Karin & Marie Grönlund & Esse-Li Esselius

16 nov

Film i Samtidskonsten fortsätter programmet Svenska berättelser med att titta på när videokonsten etablerades på bredare front i Sverige, genom att bjuda in tre konstnärer som kan beskrivas som högst delaktiga i denna intensifiering. Det blir sålunda ett nedstigande i ett förändrat medielandskap, där 70-tal övergår i 80-tal, där video blev ett verktyg för att utforska det kroppsliga, det politiska, och att skapa nya narrativ i den svenska kontexten.

Ett utforskande både vad gäller videomediets inneboende egenskaper, dess realtidsaspekter, men också ett utforskande av den egna subjektiviteten, alltid riktad mot en medengagerad publik har varit centralt för samtliga av de tre konstnärerna. Hos Grönlunds blir detta tydligt i ett tidigt verk som ON (1985), skapad i Video Nus nya studio för Stockholms första internationella videofestival på Kulturhuset samma år. Esse-Li Esselius verk har kännetecknats av ett intensivt och infallsrikt arbete, ofta normbrytande, och sträcker sig över ett flertal medier som fotografi, rörlig bild, datorgrafik och performance.

Verksamma sedan tidigt 1980-tal har systrarna Marie Grönlund & Karin Grönlund arbetat med video och performance, bland annat inom Video Nu, som startades av Ture Sjölander 1979.

Esse-Li Esselius har varit aktiv som fotograf, konstnär, experimentfilmare och videokonstnär sedan 1960-talet, och jobbade länge nära Kjartan Slettemark, tillsammans gjorde dom den klassiska filmen Nixon Visions 1969. Esselius första experimentfilm Dream of Water gjordes 1968 och 2021 visade Moderna Museet i Stockholm bilder ur serien SX-70 Polaroid – Porträtt av konstnären i transexuell förvandling.

Under helgevenemangen varvas film- och videovisningar med konstnärssamtal.
Evenemanget är ett samarbete mellan Film i Samtidskonsten och MEGA Foundation och pågår helgen den 16 och 17 november.

Läs mer